ΕΝΟΤΗΤΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ "ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΔΥΟ"

Αποκωδικοποίηση

H έκθεση ζωγραφικής «Αποκωδικοποίηση» επιχειρεί να αναδείξει τις διευρυμένες δυνατότητες αποκωδικοποίησης των εικαστικών έργων στο σύγχρονο πολιτισμικό γίγνεσθαι.

Με το διττό δικαίωμα στους δημιουργούς και τους αποδέκτες των έργων τέχνης, της ελευθερίας επιλογών των σημειωτικών πόρων στο εικαστικό συμβάν κατά τη δημιουργία και την πρόσληψη των πολιτισμικών αγαθών. Ώστε, όλοι να συμμετέχουν ισότιμα με δημιουργικότητα, χωρίς στεγανά και αντιληπτικά στερεότυπα.

Δύο καλλιτέχνες με διαφορετικές ιδιοσυγκρασίες, οι οποίοι με την πρώτη ματιά μοιάζει να δημιουργούν ένα εκ διαμέτρου αντίθετο εικαστικό ιδίωμα στον χώρο της ζωγραφικής, συναντώνται σε βαθύτερα επίπεδα νοηματοδοτήσεων και συμπορεύονται, άλλοτε οδηγούμενοι από τις αναγνώσεις των αποδεκτών των έργων τους, και άλλοτε από την εσωτερική σύγκλιση των κοινών βιωμάτων, συναισθημάτων, φόβων και σκέψεων, που αντανακλώνται στο έργο τους. Τα έργα και των δύο ζωγράφων παρουσιάζονται με μια πολυεπίπεδη απεικονιστική πρακτική και λεπτομέρεια δουλεμένη με τρόπο που επιτρέπει στο θεατή να αποκωδικοποιήσει σταδιακά το εικαστικό τους λεξιλόγιο, ψηλαφώντας έτσι μαζί με τους δημιουργούς την πορεία της δικής τους εσωτερικότητας.

Με αυτό το σκεπτικό το Μουσείο θα προσφέρει ελεύθερα κατά τη διάρκεια της έκθεσης ΕΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ στο πλαίσιο ομάδων ειδικά σχεδιασμένα για μαθητές οικογένειες και ενήλικες με εμψυχώτρια την επιμελήτρια του Μουσείου Μαρία Δρακάκη.

Σημειώσεις για την τέχνη της Μαρίας Κοκκίνη και του Αντώνη Αλιβρούβα. Όταν συναντήθηκαν στα Χανιά υπό το πρίσμα της συμπερίληψης


Κάποτε ο ανθρωπολόγος και καθηγητής στην Οξφόρδη Sir Edward Evan Evans-Pritchard, θέλοντας να επεκτείνει τις κοινωνιολογικές πτυχές της ντυρκεμικής ερμηνείας περί θρησκευτικών τελετουργιών, επισήμανε το εξής: «αν η εικόνα του θεού είναι μια συλλογική αναπα­ράσταση ή προβολή της κοινωνικής ομάδας (σ.σ. που γίνεται αντιλη­πτή μέσω οργανωμένων ή αυτοματοποιημένων τελετουργιών), τότε κάθε μορφή κοινωνικής οργάνωσης θα πρέπει να έχει διαφορετικές αναστοχαστικές αντιλήψεις για τη θεϊκή παρουσία»1. Μία τέτοια αντι­στοιχία θα μπορούσαμε να ανιχνεύσουμε και στο ευρύ κοσμοείδωλο της Τέχνης αντικαθιστώντας τη λέξη «θεός» με τη λέξη «τέχνη» ή ό,τι άλλο παρεμφερές εξυπηρετούσε καλύτερα τις τρέχουσες ανάγκες, λ.χ. «χαρακτική», «κεραμική», κ.ά. Ο παρονομαστής παραμένει κοινός σε κάθε περίπτωση: η Τέχνη αποτελεί ένα είδος τελετουργίας, η απο­κωδικοποίηση του οποίου έγκειται στις προσλήψεις και επιδιώξεις που χαρακτηρίζουν την κοινωνική ταυτότητα ενός συνόλου.

[…]

Αυτόν τον Φεβρουάριο, λοιπόν, η πόλη των Χανίων υποδέχεται μία έκθεση-ψηφίδα που δεν έχει λειανθεί, επομένως δεν είναι ακόμα έτοιμη για χρήση. Στο σημείο αυτό, εν τούτοις, περικλείεται και όλη η γοητεία-μοναδικότητα της: είναι γεμάτη αιχμές, άξια προσοχής όχι ως τμήμα αλλά ως αυτοτελές σύνολο με κυβιστικές ροπές, χωρίς περιττούς εξπρεσιονιστικούς εξωραϊσμούς, ακροβατώντας αριστο­τεχνικά μεταξύ του κενού περιθωρίου που αυτόματα δημιουργείται όταν το ένα ρεύμα τέχνης συναντάει το άλλο.

Γεώργιος Ορφανίδης
Ιστορικός Τέχνης-Αρχαιολόγος,
Επικοινωνιολόγος στον κλάδο πολιτισμού & τουρισμού

 

  1. Evans-Pritchard, Ε. Ε. (1965), Theories of Primitive Religion. Oxfrod, UK: Claredon Press, pp. 74-76. Bell, C. (2022). Τελετουργία. Προοπτικές και Διαστάσεις (μτφρ. Θ. Παραδέλλης). Αθήνα: Ηριδανός, σ. 93.

Η αξία της συμπερίληψης και της πολιτισμικής δημοκρατίας στο Μουσείο Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων


[…] «H έκθεση «Αποκωδικοποίηση» των Αντώνη Αλιβρούβα & Μαρίας Κοκκίνη, η οποία σηματοδοτεί την έναρξη της ενότητας εικαστικών εκθέσεων του Μου­σείου Σχολικής Ζωής με τον τίτλο « ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΔΥΟ» επιχειρεί να αναδείξει τις διευρυμένες δυνατότητες αποκωδικοποίησης των εικαστικών έργων στο σύγχρονο πολιτισμικό γίγνεσθαι με βασική ιδέα την αξία της συμπερίληψης και της πολιτισμικής δημοκρατίας. Με το δικαίωμα στους δημιουργούς, στους αποδέκτες των έργων τέχνης, στους επιμελητές, της ελευθερίας επιλογών των σημειωτικών πόρων στο εικαστικό συμβάν κατά τη δημιουργία, στην πρόσλη­ψη των πολιτισμικών αγαθών, στην εκθεσιακή αφήγηση, στην ερμηνεία. Ώστε, όλοι να συμμετέχουν ισότιμα με δημιουργικότητα, με αμοιβαιότητα, χωρίς στεγανά και αντιληπτικά στερεότυπα, με τις δικές τους νοηματοδοτήσεις.

[…]Ο ζωγράφος Αντώνης Αλιβρούβας επιλέγει αφηρημένες φόρμες και μορ­φές ανθρωποκεντρικές που εστιάζουν στα χαρακτηριστικά του προσώπου, τις οποίες εντείνει η δεξιοτεχνία του στο χρώμα και στην αλάνθαστη κίνηση της γραμμής, προκειμένου να στοιχειοθετήσει τους οπτικούς του κώδικες. […]

Η ζωγράφος Μαρία Κοκκίνη ενσωματώνει τον δημοφιλή QRC στα ζωγραφικά έργα της συνδέοντας τις οπτικές δηλώσεις της με την ποίηση. Αποκαλύπτει γέφυρες ανάμεσα στις τροπικότητες δύο διαφορετικών μορφών τέχνης της ζωγραφικής και της ποίησης. Στις δημιουργίες της η οπτική αρμονία ακτινοβο­λεί με απίστευτη συνέπεια, αλλά και με σεβασμό στη δυναμική κάθε σχήματος, κάθε γραμμής, καθώς συνδέονται και τοποθετούνται με τη φροντίδα του χει­ρισμού του χρώματος από εκείνη σε ένα άρτια δομημένο εκφραστικό τοπίο….»

Μαρία Δρακάκη
Επιμελήτρια Μουσείου Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων,
Παιδαγωγός, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων

Εκδόσεις

Το εκθεσιακό αφήγημα ενεργοποιεί συγγραφή άρθρων, εντύπων, βιβλίων. Αναζητήστε τα εδώ….

Κατάλογος έκθεσης

2πτυχο έκθεσης

Αφίσα έκθεσης

Συντελεστές Έκθεσης


Διοργάνωση: Μουσείο Σχολικής Ζωής
Συνδιοργάνωση: Περιφέρειας Κρήτης Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, Δήμος Χανίων - ΚΕΠΠΕΔΗΧ ΚΑΜ
Επιμελητές:
Μαρία Δρακάκη
, Επιμελήτρια Μουσείου Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων, Παιδαγωγός, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων
Γεώργιος Ορφανίδης, Ιστορικός Τέχνης-Αρχαιολόγος, Επικοινωνιολόγος στον κλάδο Πολιτισμού & Τουρισμού
Χορηγοί Επικοινωνίας: Μουσείο Τυπογραφίας, Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων

TOP