ΠΑΙΔΙ

Θερινά Εργαστήρια για Παιδιά

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων προτείνει για τον Ιούλιο και Αύγουστο νέες εμπειρίες μάθησης με συγκίνηση και απόλαυση για παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Επενδύει στην προσωπική έκφραση και απόκριση για το βίωμα της τέχνης και επιστρατεύοντας τους κώδικες των εικαστικών τεχνών, του θεάτρου και της φύσης προσκαλεί παιδιά Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης επί 3 ΔΕΚΑΗΜΕΡΑ για να μοιραστούν στον κήπο του «ιδέες και έργα ΔΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ»

Τα εργαστήρια είναι δωρεάν και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας γιατί οι ομάδες δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν τον αριθμό 15 παιδιών, λόγω του βιωματικού τους χαρακτήρα. Απαραίτητη και μοναδική προϋπόθεση η συμπλήρωση της φόρμας και η συνεπής συμμετοχή σε όλη τη διάρκεια των προσφερόμενων δράσεων ανά ΔΕΚΑΗΜΕΡΟ στις ώρες και μέρες που προτείνονται.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

ΠΕΔΙΟ: ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

ΤΙΤΛΟΣ: «ΒΟΥΤΙΑ ΣΤΟ ΧΡΩΜΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΝΟΗΜΑ»

ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ:
12 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ - 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ, 18:00 – 21:00 από Δευτέρα έως Παρασκευή εκτός ΣΒΚ.

ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣ: Απευθύνεται σε παιδιά Γυμνασίου και Λυκείου (12-16 ετών).

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΜΨΥΧΩΣΗ: Μαρία Δρακάκη, μέλος της ομάδας Επιστημονικού Έργου του Μουσείου, Παιδαγωγός, Εκπαιδεύτρια ενηλίκων.

ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ:

Το προτεινόμενο εργαστήριο προσκαλεί τα παιδιά στη μαγεία της εικαστικής γλώσσας ψηλαφώντας το βασικό της λεξιλόγιο στο νόημα έργων τέχνης με όλες τις αποχρώσεις, με το βίωμα της δικής τους έκφρασης. Σε μια παιδευτική και ερμηνευτική διαδικασία, σε μια πολυαισθητηριακή εμπειρία, όπου το συναίσθημα και η απόλαυση θα γίνει προσπάθεια να είναι προτεραιότητα. Ειδικότερα, θα επιδιωχθεί η εξοικείωση με τους εκφραστικούς κώδικες των εικαστικών τεχνών η οποία αναμένεται να συμβάλλει μακροπρόθεσμα ώστε οι συμμετέχοντες, ως εν δυνάμει πολίτες, να διαμορφώσουν στάσεις δια βίου μάθησης μέσα από μια δυναμική επικοινωνιακή σχέση που θα αναγάγει και τους ίδιους σε δημιουργούς και ερμηνευτές ταυτόχρονα.

ΣΤΟΧΟΙ:

Η επικοινωνιακή αυτή σχέση θα εξελίσσεται με βάση το δίπτυχο επαφή-γνώση, έκφραση-επικοινωνία με τους ειδικότερους στόχους να κατανοήσουν οι έφηβοι τις θεμελιώδεις συνιστώσες των έργων τέχνης. Ειδικότερα :

 

  • Τη σχέση έργου τέχνης και κοινού (μηνύματα, πολυσημία, ερμηνεία).
  • Τις ψυχολογικές και συναισθηματικές συνιστώσες ενός έργου τέχνης (κριτική σκέψη, αντιληπτικότητα, βάθος, εσωτερικές ποιότητες).
  • Τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που καθορίζουν το έργο τέχνης (διαπραγμάτευση των προσωπικών νοηματοδοτήσεων σε σχέση με το ιστορικό και κοινωνικό συγκείμενο, η διαχείριση των εμποδίων στις αντιληπτικές σταθερότητες και τα στερεότυπα).

 

Δύο εβδομάδες και ένα ταξίδι πρόκληση με καβαλέτα στον κήπο του μουσείου, με χρώματα πινέλα και καμβάδες ατομικούς και κοινούς, για μια διαφορετική έκφραση και επικοινωνία με τον εαυτό μας και τους άλλους! Μαζί θα αναζητήσουμε το δικό μας νόημα σε ζωγραφικά έργα τέχνης για την κατανόηση της ζωής και την εκτίμηση των διαφορετικών απόψεων των ανθρώπων πάνω στις οποίες θεμελιώνεται η ζωή και η τέχνη.

Στο διάστημα των 10 ημερών τα παιδιά θα έχουν επιπλέον την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον Ζωγράφο - Αγιογράφο Νίκο Κληρονόμο και να δημιουργήσουν μαζί του μια τοιχογραφία στο Μουσείο με θέμα που θα συναποφασιστεί.

ΠΕΔΙΟ: ΘΕΑΤΡΟ

«Ο ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ» (Με τη χρήση των τεχνών)

ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ:

29 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ - 9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 10:00 – 13:00 από Δευτέρα έως Παρασκευή εκτός ΣΒΚ.

ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣ:

Απευθύνεται σε παιδιά Α΄Β΄ και Γ΄ Δημοτικού (Συνολικός αριθμός συμμετοχής 12 παιδιά).

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΕΜΨΥΧΩΣΗ: Αρχοντάκη Μαρία, Ψυχολόγος – Εμψυχώτρια ομάδων.

ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ:

Το προτεινόμενο εργαστήριο ασχολείται με την ΕΝΟΤΗΤΑ 9 του βιβλίου Ιστορίας της Γ’ δημοτικού, τα μαθήματα της οποίας αναφέρονται στο Μινωικό Πολιτισμό. Με αφορμή αυτά τα κεφάλαια, θα ασχοληθούμε με δραστηριότητες η εφαρμογή των οποίων θα γίνει με αξιοποίηση ποικίλων τεχνικών. Με αυτές τις τεχνικές θα επιτύχουμε να καλλιεργήσουμε τη δημιουργική σκέψη των παιδιών, συνδυάζοντας το θέατρο, τα εικαστικά, την κίνηση, τη μουσική και την τεχνολογία. Σκοπός είναι να υποδείξουμε στα παιδιά μεθόδους διδασκαλίας, που λειτουργούν ως ενισχυτικές δραστηριότητες για την μελέτη και εμπέδωση των μαθημάτων.

Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με παράσταση που θα δώσουν τα παιδιά την Παρασκευή 4 Αυγούστου στις 20:30, η οποία θα στηριχθεί στην τεχνική του θεάτρου σκιών και της σωματικής σκιάς. Επίσης, αρκετές από τις σκηνές θα αποδοθούν με συνθετικές τεχνικές. Τέλος, θα υπάρχει και η ψηφιακή τεχνολογία, όπου η σκηνή του Θησέα που παλεύει με το Μινώταυρο θα αποδοθεί με το ψηφιακό θέατρο σκιών (eShadow) που έχει δημιουργήσει το εργαστήριο TUC/MUSIC του Πολυτεχνείου Κρήτης.

ΣΤΟΧΟΙ

  • Να διερευνήσουν τα παιδιά την ιστορική περίοδο που ήκμασε ο Μινωικός Πολιτισμός.
  • Να εμβαθύνουν και να αναλύσουν τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου αυτής.
  • Να καλλιεργήσουν τη δημιουργική τους σκέψη.
  • Να ανακαλύψουν πρωτότυπες μεθόδους και τεχνικές, για την επιτυχή αποστήθιση ενός μαθήματος.
  • Να διευρύνουν τη φαντασία τους και να παράγουν ιδέες για την υλοποίηση μιας παρουσίασης των ιστορικών γεγονότων, με τη χρήση των τεχνών.
  • Να αναπαράγουν νέες ιδέες εκτός από τις προτεινόμενες από τον εκπαιδευτικό.
  • Να αναπτύξουν τις γνώσεις τους, χρησιμοποιώντας νέα πρωτότυπα υλικά, για την εφαρμογή και ολοκλήρωση της παρουσίασης που θα πραγματοποιηθεί με την λήξη των μαθημάτων.
  • Να ανακαλύψουν μεθόδους στις οποίες θα μπορούν να συνδυάσουν την τεχνολογία με «τους εκφραστικούς κώδικες» όλων των τεχνών.

ΠΕΔΙΟ: «ΦΥΣΗ - ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ … ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ»

ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ:

29 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ - 9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ, 18:00 – 21:00 από Δευτέρα έως Παρασκευή εκτός ΣΒΚ.

ΟΜΑΔΑ-ΣΤΟΧΟΣ:

Απευθύνεται σε παιδιά Δ΄ Ε΄και ΣΤ’ Δημοτικού (10-12 ετών).

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΜΨΥΧΩΣΗ: Δημήτρης Καρτσάκης, Δάσκαλος, Ιδρυτικό μέλος του Μουσείου Σχολικής Ζωής.

ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ:

Έχοντας υπόψη μας την κλιματική αλλαγή και τα ακραία καιρικά φαινόμενα που συχνά μας προβληματίζουν και συνήθως ψάχνουμε λύσεις εκ του προχείρου, αλλά και το πιο σημαντικό, λύσεις της τελευταίας στιγμής, αφού έχει συντελεστεί η καταστροφή, εμπνευστήκαμε δράσεις από τη φύση που στοχεύουν στην εκτόνωση, στη διασκέδαση, στη δράση αλλά και στην άσκηση σε δεξιότητες που μπορεί να αναπτύξει ένα παιδί, ώστε να επιβιώσει σε δύσκολες καταστάσεις!

Σκοπός μας είναι να οδηγήσουμε τα παιδιά στην εναλλακτική μάθηση την δημιουργική απασχόληση, αλλά ταυτόχρονα και την ψυχαγωγία σε ένα περιβάλλον μακριά από οθόνες και κάθε είδους εγκλεισμούς και νωθρότητα.

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Οι μαθητές να μπορούν να επιβιώνουν σε δύσκολες καταστάσεις.
  • Να προστατεύουν το περιβάλλον και να μπορούν να επαναχρησιμοποιούν υλικά της φύσης.
  • Να μπορούν να προστατεύουν τον εαυτό τους και τους γύρω τους, όταν χρειαστεί.
  • Να είναι αυτόνομοι και να βρίσκουν λύσεις από προβλήματα που μπορεί να τους τύχουν στο ύπαιθρο.
  • Να μπορούν να αντιληφθούν τον κίνδυνο.
  • Να είναι σε θέση να προσφέρουν πρώτες βοήθειες.
  • Να μπορούν να δοκιμάζουν τον εαυτό τους σε κακουχίες και στερήσεις.
  • Να μπορούν να φτιάχνουν πράγματα από το περιβάλλον και να μην αγοράζουν τα πάντα.

Σύντομα Βιογραφικά Εμψυχωτών

ΜΑΡΙΑ ΔΡΑΚΑΚΗ

Η Μαρία Δρακάκη είναι δασκάλα και νηπιαγωγός, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης του τμήματος «Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Από το 1998 ασχολείται με την οργάνωση και υλοποίηση της ιδέας του Μουσείου Σχολικής Ζωής Είναι ιδρυτικό του μέλος του Μουσείου Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του και μέλος της Ομάδας Επιστημονικού Έργου του. Έχει παρακολουθήσει όλα τα επιμορφωτικά σεμινάρια του εθνικού προγράμματος «ΜΕΛΙΝΑ: Εκπαίδευση και Πολιτισμός» (1995-2001) Κατά τη διάρκεια της γενίκευσης του προγράμματος στα Χανιά στην πρώτη πόλη-πιλότο για την πολιτισμική αγωγή (2001-2004) διετέλεσε μέλος της Περιφερειακής Επιτροπής Συντονισμού του

Από το 2012 έως το 2018 υπηρέτησε ως Σχολική Σύμβουλος Δημοτικής Εκπαίδευσης στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου και τότε επιλέχτηκε από την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και δραστηριοποιήθηκε ενεργά ως Πρεσβευτής της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής δράσης Teachers4Europe Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού και αγγλικής έκδοσης για την ταυτότητα των μουσείων εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ενώ άρθρα της έχουν δημοσιευτεί επίσης σε ξένα επιστημονικά περιοδικά

Από το 2018 έως σήμερα δραστηριοποιείται αποκλειστικά στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων εστιάζοντας στη μη τυπική και άτυπη μάθηση. Σχεδιάζει και εμψυχώνει βιωματικά εργαστήρια πολιτισμικής επικοινωνίας σε Κέντρα Δια Βίου Μάθησης, και σε πολιτιστικούς οργανισμούς με ομάδες στόχους εκπαιδευτικούς από την Ευρώπη, επαγγελματίες μουσείων ,καλλιτέχνες , γονείς, ερμηνευτές. Διατηρεί εβδομαδιαία στήλη για θέματα πολιτισμού και εκπαίδευσης στην εφημερίδα «ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ» με τον τίτλο «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΩΣ»(

http://www.haniotika-nea.gr/author/mdrakaki/) Έχει επιμεληθεί την Τρίτη περιοδική έκθεση του Μουσείου Σχολικής Ζωής με τίτλο «Mέσα μάθησης για ξεχωριστούς μαθητές». Επιπλέον έχει επιμεληθεί δυο ομαδικές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης στο Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη εισάγοντας στο έργο της επιμέλειας μιας έκθεσης και τα βιωματικά εργαστήρια πολιτισμικής επικοινωνίας με έμφαση στο νόημα των έργων τέχνης και την ερμηνευτική διαδικασία πρόσληψης τους.

ΜΑΡΙΑ ΑΡΧΟΝΤΑΚΗ

Η Αρχοντάκη Μαρία κατάγεται από τα Χανιά της Κρήτης. Είναι ψυχολόγος - εμψυχώτρια με Μεταπτυχιακές σπουδές στις «Δημιουργικές Τέχνες και Εμψύχωση» του Global College στην Κύπρο και στην Ειδική Αγωγή του UEL University of East London.

Δίδαξε στα Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ το μάθημα της Θεατρικής Παιδείας για 16 συνεχόμενα έτη. Συνεργάστηκε εθελοντικά ως εμψυχώτρια στο Διεθνές Πολιτιστικό Χωριό – Κατασκήνωση «TSIKIBOOM» για 25 έτη.

Το 1996 ίδρυσε στα Χανιά της Κρήτης, τον Πολιτιστικό χώρο «ΘΕΑΤΡΟΧΩΡΑ», με στόχο να εμφυσήσει στα παιδιά την αγάπη για το Θέατρο, τον Πολιτισμό και την κουλτούρα του λαού μας, μα πάνω απ’ όλα να βοηθήσει να διατηρήσουν την παιδικότητά τους, να «απογειώσουν» τη φαντασία τους και να συνεχίσουν να «ταξιδεύουν» μέσα από τα όνειρά τους.

Έχει επισκεφθεί πολλά δημόσια σχολεία, στα οποία έχει πραγματοποιήσει με επιτυχία βιωματικές δράσεις με τα παιδιά.
Έχει πραγματοποιήσει παρουσιάσεις βιβλίων πολλών διακεκριμένων Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, οι οποίες στέφθηκαν με μεγάλη επιτυχία και είχαν προσέλευση πολυάριθμων θεατών.

Τον τελευταίο χρόνο έχει αναπτύξει συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης. Εφαρμόζουν πιλοτικά προγράμματα όπου σε μια συστημική και ολιστική προσέγγιση πειραματίζονται, φιλοδοξώντας να βοηθήσουν ώστε να εισαχθούν οι νέες τεχνολογίες σε συνδυασμό με τις τέχνες, στην εκπαίδευση όπου πρωταγωνιστές στη μάθηση θα είναι οι μαθητές.

Ο συνδυασμός της χρήσης των τεσσάρων τεχνών (θέατρο, μουσική, κίνηση, εικαστικά), με το ψηφιακό θέατρο eShadow (http://www.eshadow.gr), ένα καινοτόμο λογισμικό που εμπνέεται από την παράδοση του θέατρο σκιών, δημιουργικές πλατφόρμες όπως το Scratch (http://scratch.mit.edu) μπορούν να δημιουργήσουν καινοτόμες διδασκαλίες σχολικών μαθημάτων, όπου με τη βιωματική συμμετοχή των μαθητών η αφομοίωση και εμπέδωση της ύλης θα γίνεται αβίαστα και θα ανοίξουν νέους ορίζοντες στην εκπαίδευση.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΤΣΑΚΗΣ

Ο Δημήτρης Καρτσάκης είναι Δάσκαλος και υπηρετεί στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση από το 1987 σε Δημοτικά Σχολεία του Ν.Χανίων . Είναι ιδρυτικό μέλος του Μουσείου Σχολικής Ζωής, αρθρογραφεί με μόνιμες στήλες στον τοπικό τύπο, είναι συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού και εκπαιδευτικών βιβλίων . Έχει αναπτύξει πλούσια εθελοντική δράση σε περιβαλλοντικές ομάδες και πολιτιστικούς συλλόγους στην Κρήτη. Έχει υπηρετήσει ως Διευθυντής σε αρκετά Δημοτικά Σχολεία της ΠΕ Χανίων.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

TOP