ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ

Ερμηνευτικά Μονοπάτια

Τα ερμηνευτικά μονοπάτια αποτελούν το συγκριτικό επικοινωνιακό πλεονέκτημα του Μουσείου Σχολικής Ζωής και επενδύουν στην αρχή «η πρόσληψη της τέχνης είναι υποκειμενική, αφού ο καθένας την αντιλαμβάνεται και την ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο». Είναι προσωποποιημένες εμπειρίες συγκινησιακής εμπλοκής και σύνδεσης των συμμετεχόντων στις ομάδες με τα τεκμήρια των συλλογών του ΔΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Επιχειρείται η διερεύνηση ερμηνειών και συσχετίσεων «για ό,τι βλέπουμε στο έργο και για ό,τι νιώθουμε σε αυτό που βλέπουμε», με ακολουθία δραστηριοτήτων που επιστρατεύουν ερμηνευτικές τεχνικές, μέσα από την αλληλεπίδραση του κύκλου, αλλά και της μικρής και μεγαλύτερης ομάδας.

Τα ερμηνευτικά μονοπάτια είναι πρωτότυπα και δεν παγιώνονται γιατί επενδύουν στη δυναμική της ομάδας στην οποία απευθύνονται, αλλά και στις πολλαπλές αναγνώσεις και ερμηνείες των εκθεμάτων, οι οποίες ξεδιπλώνονται από τους συμμετέχοντες αβίαστα στην ομάδα, μέσω της εμψύχωσης.

Οι εκθέσεις σύγχρονης τέχνης αποτελούν τη βάση έμπνευσης για τον σχεδιασμό και την εμψύχωση ερμηνευτικών μονοπατιών που σχεδιάζονται και προσφέρονται ελεύθερασε διαφορετικές ομάδες κοινού με διαφορετικούς τρόπους και πλαίσια χωρίς προϋπόθεση εξειδικευμένης γνώσης. Δηλαδή

  • Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών επισκέψεων σε μαθητές όλων των βαθμίδων
  • Στο πλαίσιο της ψυχαγωγίας του ελεύθερου χρόνου σε οικογένειες
  • Στο πλαίσιο της ψυχαγωγίας του ελεύθερου χρόνου για ενήλικες
  • Στο πλαίσιο της συμπερίληψης ατόμων με εμπόδια στη ζωή και ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων
  • Στο πλαίσιο σεμιναρίων πολιτισμικής επικοινωνίας για επαγγελματίες μουσείων εκπαιδευτικούς καλλιτέχνες,

Τα ερμηνευτικά μονοπάτια προσφέρονται βιωματικά πρώτιστα, αλλά και διαδικτυακά κατ’ επιλογή

Τα ερμηνευτικά μονοπάτια προσφέρονται

Προσφέρονται στον χώρο του Μουσείου, διαδικτυακά, αλλά και σε χώρους τέχνης και πολιτισμικής αναφοράς εκτός του Μουσείου. Σε όλες τις περιπτώσεις αξιοποιούν την πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία ως έκφραση και επικοινωνία. ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΦΟΡΜΑ ΔΗΛΩΣΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Στον χώρο του Μουσείου αποκαλύπτουν ερμηνευτικές διαδρομές στην περιοδική έκθεση του Μουσείου και στη μόνιμη συλλογή του ΔΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ.

Σε άλλους χώρους τέχνης και μουσειακά περιβάλλοντα αποκαλύπτουν ερμηνευτικές διαδρομές ΔΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ είτε στο πλαίσιο των παράλληλων εκθέσεων σύγχρονης τέχνης που διοργανώνει το Μουσείο είτε στο πλαίσιο συνεργειών και συνδιοργάνωσης του Μουσείου με άλλους πολιτιστικούς οργανισμούς.

Διαδικτυακά αποκαλύπτουν ερμηνευτικές διαδρομές στο ψηφιακό τοπίο συνδέοντας εθνικά και παγκόσμια ψηφιακά αποθετήρια με αντιπροσωπευτικά τεκμήρια του Μουσείου και ψηφιακές εφαρμογές ΔΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ.

Τα ερμηνευτικά μονοπάτια σχεδιάζονται και εμψυχώνονται από την Επιμελήτρια του Μουσείου Μαρία Δρακάκη.

ΜΑΡΙΑ ΔΡΑΚΑΚΗ

Η Μαρία Δρακάκη είναι δασκάλα και νηπιαγωγός, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης του τμήματος «Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Από το 1998 ασχολείται με την οργάνωση και υλοποίηση της ιδέας του Μουσείου Σχολικής Ζωής Είναι ιδρυτικό του μέλος του Μουσείου Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του και μέλος της Ομάδας Επιστημονικού Έργου του. Έχει παρακολουθήσει όλα τα επιμορφωτικά σεμινάρια του εθνικού προγράμματος «ΜΕΛΙΝΑ: Εκπαίδευση και Πολιτισμός» (1995-2001) Κατά τη διάρκεια της γενίκευσης του προγράμματος στα Χανιά στην πρώτη πόλη-πιλότο για την πολιτισμική αγωγή (2001-2004) διετέλεσε μέλος της Περιφερειακής Επιτροπής Συντονισμού του

Από το 2012 έως το 2018 υπηρέτησε ως Σχολική Σύμβουλος Δημοτικής Εκπαίδευσης στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου και τότε επιλέχτηκε από την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και δραστηριοποιήθηκε ενεργά ως Πρεσβευτής της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής δράσης Teachers4Europe. Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού και αγγλικής έκδοσης για την ταυτότητα των μουσείων εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ενώ άρθρα της έχουν δημοσιευτεί επίσης σε ξένα επιστημονικά περιοδικά

Από το 2018 έως σήμερα δραστηριοποιείται αποκλειστικά στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων εστιάζοντας στη μη τυπική και άτυπη μάθηση. Σχεδιάζει και εμψυχώνει βιωματικά εργαστήρια πολιτισμικής επικοινωνίας σε Κέντρα Δια Βίου Μάθησης, και σε πολιτιστικούς οργανισμούς με ομάδες στόχους εκπαιδευτικούς από την Ευρώπη, επαγγελματίες μουσείων, καλλιτέχνες, γονείς, ερμηνευτές. Διατηρεί εβδομαδιαία στήλη για θέματα πολιτισμού και εκπαίδευσης στην εφημερίδα «ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ» με τον τίτλο «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΩΣ» (http://www.haniotika-nea.gr/author/mdrakaki/).

Έχει επιμεληθεί την Τρίτη περιοδική έκθεση του Μουσείου Σχολικής Ζωής με τίτλο «Mέσα μάθησης για ξεχωριστούς μαθητές». Επιπλέον έχει επιμεληθεί δυο ομαδικές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης στο Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη εισάγοντας στο έργο της επιμέλειας μιας έκθεσης και τα βιωματικά εργαστήρια πολιτισμικής επικοινωνίας με έμφαση στο νόημα των έργων τέχνης και την ερμηνευτική διαδικασία πρόσληψης τους.

TOP